Karczevicz Dóra
Óvodapedagógus, Kokas-módszer pedagógusa, meseterapeutaTengelice csoport
A Tengelice csoportban háromtól, hét éves korosztályig nevelünk gyermekeket. Rengeteg figyelmet fordítunk az érzelmi intelligencia fejlesztésére, fontosnak tartjuk, hogy egymáshoz tudjanak kapcsolódni a gyerekek. Nyitottan és őszintén tudjanak beszélni a problémáikról, konfliktusaikról. Igyekszünk a „kályhától” építeni a vékony pókfonál szerű kapcsolataikat, elnyerni bizalmukat és megtisztelő szeretetüket.
Környezetünkre, amelyben gyermekeink naponta 6-8 órát is eltöltenek nagy hangsúlyt fektetünk és igyekszünk esztétikusan kialakítani. A célunk, hogy a játszóhelyek gyermeki igény szerint alakíthatók legyenek, mozdíthatóvá váljon a világunk.
A szerepjáték és a konstruáló-alkotó tevékenység kiemelt helyen áll játékrepertoárunkban. Kisebbek és nagyobbak egymás mellett és egymással is örömmel játszanak. A játékeszközöket rugalmasan cserélgetjük az adott projekthez kapcsolódóan és a gyerekek érdeklődési körét figyelembe véve. Sok általunk készített játékkal igyekszünk gazdagítani a játéktevékenységet.
A szülőkkel való kommunikációra jellemző a nyitott együtt nevelő attitűd. Ehhez feltétlenül szükséges a családoknak érezniük szakmai elhívatottságunkat, hozzáértésünket és elfogadó, szerető személyiségünket.
A „tengeliceség” egy átfogó, innovatív szemlélet a mindennapjainkban mely a mesék, a művészetek, a természet és a játékok szárnyán repítve, észrevétlenül formál gyermeket és felnőttet egyaránt.
Pedagógiánk ékkövei
Mesefonal mesekör (csoportos meseterápia eszközeinek használatával)
A nyelvnek mágikus ereje van, a mesekör gyógyító, teremtő tér. Mesehallgatáskor egyszerre élhetjük át az összetartozás, a közösség és az egyediség élményét. A mesék szimbolikus képeikkel és cselekményeikkel nagyon mély intuitív tudást és sejtéseket jelenítenek meg az élet misztériumáról, törvényszerűségeiről, a lélekben játszódó folyamatokról. Összefonódva a drámapedagógia elemeivel, a gyerekek aktívan alakíthatják környezetüket. Kreatív fantáziával, szabadon dönthetnek, szabadon gondolkodhatnak.
Abban, hogy megtapasztaljuk, az alkotásban, maga az alkotás az örömforrás, nem a produktum, nagy segítségünkre van a tájművészet, vagy természetművészet, azaz a landart. A természetben alkotunk a természet ajándékaiból Az erdőt és mezőt, mint festővásznat nem lehet hazavinni. A kavicsok önmagukban csak kavicsok, műalkotássá, csak azon a helyen, abban a pillanatban (és az azt követő rövid időben), abban az elrendezésben válhat. Aztán az időjárás, a szél és az eső, az erdei állatok is hozzáteszik a maguk nézőpontját, elrendezik és idővel visszaillesztik a tájba.
Álmunk egy „kifordított óvoda”, ahol több a kint, mint a bent, ahol a gyerekek természetesen mozognak a tájban, a természet által kínált játékeszközöket kreatív fantáziájukkal ötvözve elmélyülten tevékenykedhetnek úgy, hogy mindeközben képességeiket és tehetségüket kibontakoztathatják a közösség, de legfőképpen önmaguk örömére.
Környezetünkre, amelyben gyermekeink naponta 6-8 órát is eltöltenek nagy hangsúlyt fektetünk és igyekszünk esztétikusan kialakítani. A célunk, hogy a játszóhelyek gyermeki igény szerint alakíthatók legyenek, mozdíthatóvá váljon a világunk.
A szerepjáték és a konstruáló-alkotó tevékenység kiemelt helyen áll játékrepertoárunkban. Kisebbek és nagyobbak egymás mellett és egymással is örömmel játszanak. A játékeszközöket rugalmasan cserélgetjük az adott projekthez kapcsolódóan és a gyerekek érdeklődési körét figyelembe véve. Sok általunk készített játékkal igyekszünk gazdagítani a játéktevékenységet.
A szülőkkel való kommunikációra jellemző a nyitott együtt nevelő attitűd. Ehhez feltétlenül szükséges a családoknak érezniük szakmai elhívatottságunkat, hozzáértésünket és elfogadó, szerető személyiségünket.
A „tengeliceség” egy átfogó, innovatív szemlélet a mindennapjainkban mely a mesék, a művészetek, a természet és a játékok szárnyán repítve, észrevétlenül formál gyermeket és felnőttet egyaránt.
Pedagógiánk ékkövei
Mesefonal mesekör (csoportos meseterápia eszközeinek használatával)
A nyelvnek mágikus ereje van, a mesekör gyógyító, teremtő tér. Mesehallgatáskor egyszerre élhetjük át az összetartozás, a közösség és az egyediség élményét. A mesék szimbolikus képeikkel és cselekményeikkel nagyon mély intuitív tudást és sejtéseket jelenítenek meg az élet misztériumáról, törvényszerűségeiről, a lélekben játszódó folyamatokról. Összefonódva a drámapedagógia elemeivel, a gyerekek aktívan alakíthatják környezetüket. Kreatív fantáziával, szabadon dönthetnek, szabadon gondolkodhatnak.
Kokas Klára zenéből indított komplex művészeti programja
Az éneklés és zenehallgatás alatti szabad mozgás elindítja a képzelőerőt, belső képeket hív elő. A zene mély átélése nem csak az érzelmi intelligenciára hat, észrevétlenül fejleszti az idegrendszert, mozgást, társas kapcsolódásokat, a szabad önkifejezést, kreativitást, képzeletet, ön- és mások elfogadását. A zenéhez kapcsolódó művészeti tevékenységek, az alkotás erőteljesen hat az érzékelésre, megmutatja a teljes érzelmi apparátust, működésbe lendíti a fantáziát – ugyanakkor felkészíti a gyermekeinket a komplex problémamegoldásra, gondolkodásukat, értelmi erőiket egyaránt mozgásba lendíti.Alkotás és mozgás a természet ölelésében
A gyerekek énkép formálásának egy része a természettel való kapcsolat érzése, amely az érzelmi kötődésen alapul. Épp ezért töltünk a „vad” természetben minél több időt. A Tengelice csoportban nem akadály az eső, a hideg, a sár, sőt! Lehetőséget látunk bennük a világ számos csodájának megtapasztalására. Tudunk (és szeretünk) az erdőben tornázni, énekelni, alkotni, táncolni és játszani, játszani, játszani…Abban, hogy megtapasztaljuk, az alkotásban, maga az alkotás az örömforrás, nem a produktum, nagy segítségünkre van a tájművészet, vagy természetművészet, azaz a landart. A természetben alkotunk a természet ajándékaiból Az erdőt és mezőt, mint festővásznat nem lehet hazavinni. A kavicsok önmagukban csak kavicsok, műalkotássá, csak azon a helyen, abban a pillanatban (és az azt követő rövid időben), abban az elrendezésben válhat. Aztán az időjárás, a szél és az eső, az erdei állatok is hozzáteszik a maguk nézőpontját, elrendezik és idővel visszaillesztik a tájba.
Az ESMT (Erdei Szenzomotoros Torna)-új elem
Az ESMT alapvetése, hogy minden fejlesztő és preventív jellegű mozgás sokkal hatékonyabb erdei és természetes közegben, hiszen több érzékszervet kapcsol be és működtet összhangban. Így a bevésődések és az idegpályák gyorsabban megerősödnek, ugrásszerű fejlődésnek lehetünk tanúi. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy ezeket az élményeket és tapasztalatokat a természetben szerezzük, ezáltal erősödik a felelős kötődésünk is.Álmunk egy „kifordított óvoda”, ahol több a kint, mint a bent, ahol a gyerekek természetesen mozognak a tájban, a természet által kínált játékeszközöket kreatív fantáziájukkal ötvözve elmélyülten tevékenykedhetnek úgy, hogy mindeközben képességeiket és tehetségüket kibontakoztathatják a közösség, de legfőképpen önmaguk örömére.


Blaskóné Oravecz Edit
Óvodapedagógus
Vassné Kiss Ildikó
pedagógiai asszisztens
Biróné Molnár Éva
Dajka